۱۳۸۵ آبان ۷, یکشنبه

ای سرما! من رو نخور

یکی، دو روزی ه که سرما خورده م. الان تقریباً گیج و ویج - مخصوصاً ویج - ام و تو کله م کلی ذرت پرت می شه. دیدین وقتی سرما می خورین، یه جمله ی کلیشه هست که همه می گن: "چیز دیگه ای نبود بخوری؟" این به خاطر برداشت اشتباهی ه که از ترکیب «سرما خورده گی» انجام می شه. منظور از سرما خورده گی این نیست که شما سرما رو خوردین؛ بلکه یعنی سرما شما رو خورده! مثل «مار گزیده گی». منظور این ه که مار مورد نظر، شما رو گزیده؛ نه این که شما مار رو گزیده اید! یا «گاز گرفته گی» یعنی که گاز - یا چیزی شبیه اون - شما رو گرفته و به جاهای خوب خوب برده!

حالا چرا آدم سرما می خوره؟ عوامل مختلفی باعث سرما خورده گی می شه؛ از جمله: دست زدن به چیزی که فرد سرما خورده به آن دست زده، خوردن چیزی که قبلاً فرد سرما خورده به آن گاز زده، تنفس هوایی که فرد سرما خورده در آن عطسه یا سرفه یا کارهای دیگر کرده، بوس کرده گی و ... . فراموش نکنید که این یک مطلب کاملاً غیر تخصصی است که اصلاً بر اساس هیچ مشاهدات علمی ای نوشته نشده؛ بلکه بر پایه ی یه سری مشاهدات دیگه نوشته شده.

وقتی سرما می خورین، همه ناگهان به پزشک تبدیل می شن و نسخه های مختلفی - اعم از دارویی، گیاهی، خوردنی، کردنی و غیره - براتون می پیچند. یکی می گه سوپ بخور؛ یکی می گه شلغم بخور و بخارش رو استنشاق کن؛ یکی می گه هیچی نخور؛ یکی می گه بخواب؛ یکی می گه اصلاً نخواب؛ یکی می گه گرم بپوش؛ یکی می گه هیچی نپوش تا تب ات بپره؛ یکی می گه بیا این رو بخور؛ یکی می گه حرف نزن؛ یکی می گه من ِ من ِ کله گنده و خودتون ادامه ش رو حدث بزنید. به هر حال، همه نظر می دن به جز خود پزشک. چون شما وقتی سرما می خورید، معمولاً به پزشک مراجعه نمی کنید.

سرما خورده گی باعث می شه شما بی حال بشین. البته من خیلی باحال ام و همیشه همه این رو بهم می گن! در هنگام سرما خورده گی، آب از همه جای آدم - به جز جایی که باید - راه می افته. بعد از یه مدت شاید بند بیاد؛ ولی نگران نباشید؛ چون دوباره می آد! روز اولی که آدم سرما می خوره، زیاد به دست شویی مراجعه نمی کنه؛ آما! روز های بعد، به طور متنابهی به دست شویی سر خواهید زد. هم شماره یک، هم شماره دو و در بعضی موارد - که کم هم نیست - شماره ی یک و نیم!

همین طور که می بینید، مخ من دچار باد داده گی با صدای بلند شده که این هم یکی دیگر از نشانه های سرما خورده گی است. در هنگام سرما خورده گی، کارهای حساس نکنید، چون نمی تونید. غصه نخورید! بعداً دوباره می تونید بکنید.



ب

۱ نظر:

ناشناس گفت...

بايد بيشتر مواظب خودت باشي دوست عزيزم