۱۳۸۵ مهر ۳, دوشنبه

ستاره، همیشه هم خوب نسیت

قسمت گزینش وزارت علوم دوباره فعال شد. در یکی از اولین اقدامات به عده ای از دانشجویان ستاره دادند! (منظور علامت ستاره است یا *) حتماً فکر می کنید که: خوش به حال این دانشجویان. پس کاملاً در اشتباه هستید! دانشجویانی که ستاره می گیرند، نمی توانند در دانشگاه ثبت نام کنند. قسمت گزینش دانشگاه گفته که این ستاره ها به معنای نقص در پرونده است؛ اما دانشجویانی ستاره گرفته اند که در نشریات یا انجمن های دانشجویی فعالیت می کردند!
این بحث جدا که چه طور دانشجویانی که در آزمون ورودی قبول شده اند را از حق تحصیل - که یکی از حقوق اساسی انسان است - محروم می کنند؛ چون ما دیگر در ایران عادت کرده ایم که هیچ حق و حقوقی نداریم. البته به جز انرژی هسته ای که حق مسلم ماست! موضوع جالب دیگر دادن ستاره به دانشجویان است. (تکرار می کنم که ستاره در این جمله، اسم کسی نیست؛ بلکه منظور * است!) معمولاً ستاره را برای تشویق به کسی می دهند که عمل مثبتی انجام داده. مثل مدرسه که اگر ساکت می بودیم، مبصر کلاس اسممان را در "خوب" ها می نوشت و در صورت استمرار خوب بودن یا دست به سینه نشستن (به ستاره ربطی ندارد، اما بعد به * ربط پیدا خواهد کرد!) جلوی اسممان یک علامت ستاره می کشید. یا اگر مشق هایمان را خوب و کامل و تمیز می نوشتیم، معلممان یک برچسب ستاره زیر مشقمان می چسباند. مورد دیگر اعطای ستاره (منظورم معلوم است) در فوتبال است که یک ستاره روی پیراهن بازیکنان قهرمان جام جهانی یا لیگ های اروپایی قرار می دهند تا نشان دهد چند بار قهرمان شده اند. یا در ارتش که می دانید. (منظوری ندارم ها!)
حالا این جا جالب است که دانشجویانی که ستاره دارند، نمی توانند در دانشگاه ثبت نام و تحصیل کنند و هر چه بیش تر ستاره داشته باشند، بیش تر نمی توانند و وای به حالشان است!
خب، به این هم عادت داریم که در ایران خیلی چیزها بر عکس است؛ از جمله موارد دادن ستاره! (خودتان منظورم را تشخیص دهید!)


ب

هیچ نظری موجود نیست: